dilluns, 17 de gener del 2011

Mòdul 4 - Activitat 1: Fanfic a l'aula?

Trobo que la utilització d'una fanfic a l'aula és una idea molt innovadora que pot ajudar els alumnes a abordar algun tema complicat o controvertit d'una manera més dinàmica i atractiva.
Crec que la utilització d'aquest tipus de recurs pot ser més escaient en assignatures d'àmbit comunicatiu i social, ja que en aquests casos es pot explotar àmpliament el món de les fanfic ja sigui en la creació de mons alternatius pel que fa a les socials o bé en l'exposició i elaboració del mateix fanfic en assignatures de llengua. Amb tot, també es pot fer un bon aprofitament d'aquesta tendència en altres assignatures com les matemàtiques o les ciències, tot i que en aquests casos, la naturalesa de les fanfic no es podrà exprémer al 100% i l'adaptació d'aquestes en la tasca d'ensenyament-aprenentatge serà més complicada i artificiosa.
De totes maneres, com que la meva branca és la matemàtica, he dissenyat una activitat que utilitza les fanfic per encarar una temàtica matemàtica. La meva idea és la utilització d'una fanfic de la pel·licula Cube per tal de presentar el tema de les permutacions a GES 2.


1a. Sessió: En primer lloc, projectarem la pel·licula. Això és necessari per tal que els alumnes que no l'han vista prenguin consciència del rerefons de la fanfic i per altra banda, els que ja l'han vista es podran fixar en el rerefons matemàtic. Com que les sessions són de 90 minuts, això ens ocuparà tota una sessió.

2a. Sessió: Es farà un cinefòrum sobre la pel·licula. Es tractaran aspectes rellevants com: la versemblança del que succeeix, la possibilitat d'entendre l'algorisme matemàtic, la possibilitat de memoritzar tots els números de les permutacions que apareixen... Sens dubte en aquesta sessió es farà reflexionar l'alumnat sobre el rerefons matemàtic de la pel·licula a la vegada que se l'introduirà en els conceptes de permutació i successió, abordant d'aquesta manera la competència matemàtica.
Seguidament es formaran grups. Aquests estaran composats per alumnes molt heterogenis, que no acostumin a formar grup, procurant amolar els personatges de la pel·licula. S'explicarà als alumnes que se'ls disposa d'aquesta manera perquè s'integrin millor en el fil argumental. Això afavorirà la seva competència d'autonomia i iniciativa personal, ja que com passa a la pel·licula, cadascun d'ells ha de jugar un paper clau en la solució del problema.
Cada grup haurà d'escriure un fanfic de petit format inspirat en Cube, que tingui un algorisme matemàtic similar i que es pugui resoldre, però no es donarà la solució de l'algorisme, tot i que el grup que la planteja la coneix.
El fet de dissenyar problemes és sens dubte més complicat que solucionar-los i tenint en compte que no només l'han de plantejar sinó que a més l'han de fer de tal manera que ells el sàpiguen resoldre, estimula molt efectivament la competència d'aprendre a aprendre. El professor no només valorarà el contingut matemàtic del fanfic, sinó també la seva presentació, fet que estimularà la competència comunicativa. 

3a. Sessió: Cada gup presentarà el seu fanfic a un altre grup. Així durant la sessió, cada grup se centrarà en resoldre el problema plantejat per un altre grup.
Finalment cada grup farà una breu explicació del problema plantejat per ells al conjunt del grup-classe i n'anunciarà la seva solució.
Els treballs es pnjaran a l'aula per què tots puguin llegir els fanfics dels seus companys.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada